8 серпня 2012 року набрав чинності Закон України від 04.07.2012 №5037-УІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно», яким, зокрема, внесено, ряд змін та доповнень до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», завдяки чому з 1 січня 2013 року запроваджується нова система державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон) обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження як на земельні ділянки, так і на об'єкти нерухомого майна, розташовані на них, зокрема право власності, право володіння: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
Законом визначено нову процедуру державної реєстрації прав та суб'єктів, уповноважених на її проведення.
З 01.01.2013 державна реєстрація прав проводитиметься державними реєстраторами прав на нерухоме майно відповідних реєстраційних служб територіальних управлінь юстиції (далі - державний реєстратор прав), а також державними та приватними нотаріусами, як спеціальними суб'єктами, на яких покладаються функції державного реєстратора прав (далі – нотаріус). Законодавчо також урегульовано розмежування повноважень вищезазначених суб'єктів державної реєстрації прав.
Так, реєстраційні служби територіальних управлінь юстиції здійснюватимуть:
1) видачу свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених законом (фізичним та юридичним особам на новозбудовані, реконструйовані об’єкти нерухомого майна; членам житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого відповідного кооперативу, які повністю внесли свої пайові внески, юридичним особам у разі внесення до статутного фонду (статутного, або складеного капіталу) об'єктів нерухомого майна їх засновниками (учасниками); фізичним особам та юридичним особам, які в разі ліквідації (реорганізації) юридичної особи отримали у власність у встановленому законодавством порядку нерухоме майно юридичної особи, що ліквідується (реорганізується); фізичним особам та юридичним особам, що вийшли зі складу засновників (учасників) юридичної особи за рішенням органу, уповноваженого на це установчими документами, отримали у власність об'єкт, нерухомого майна, переданий їм; реабілітованим громадянам, яким повернуто у власність належні їм об'єкти нерухомого майна; у разі виділення окремого об'єкта нерухомого майна зі складу об'єкта нерухомого майна, що складається із двох або більше об'єктів; фізичним та юридичним особам на об'єкти нерухомого майна, які в установленому порядку переведені з житлових у нежитлові і навпаки; в інших випадках, встановлених законом);
2) надання інформації з Державного реєстру прав або відмовлятимуть у її наданні у випадках, передбачених Законом;
3) проведення державної реєстрації прав на підставі рішень органів влади, зокрема на підставі рішення суду, органів місцевого самоврядування;
4) проведення державної реєстрації обтяжень на підставі рішень органів влади, зокрема на підставі рішення суду, органів прокуратури, податкових органів, органів місцевого самоврядування, державної виконавчої служби тощо;
5) проведення державної реєстрації прав, які виникли до 1 січня 2013 року та не були зареєстровані відповідно до законодавства, яке діяло на момент їх виникнення;
6) проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень на зареєстровані в органах земельних ресурсів земельні ділянки (без наміру подальшого відчуження).
У випадку державної реєстрації права власності на новостворену земельну ділянку особа, після державної реєстрації земельної ділянки в органах земельних ресурсів, може подати документи до реєстраційної служби для проведення державної реєстрації права власності самостійно або через державного кадастрового реєстратора, який проводив реєстрацію такої земельної ділянки.
Звертаємо увагу, що права громадян щодо нерухомості, які вони набули відповідно до законодавства, що діяло до 01.01.2013 матимуть юридичну силу, спеціально проводити перереєстрацію зазначених прав не буде потреби. Будь-які правочини щодо нерухомого майна (оренда, відчуження, іпотека тощо) з 01.01.2013 вчинятимуться нотаріусами, якщо право власності на таке майно зареєстровано в Державному реєстрі прав, тому нотаріуси перед вчиненням нотаріальних дій будуть безкоштовно вносити дані про раніше зареєстровані права до Державного реєстру прав. Таким чином, проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно та об'єкти незавершеного будівництва б уде проводитись нотаріусами під час вчинення нотаріальних дій.
Відповідно до 4.7 ст. З Закону державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться за місцем розташування об'єкта нерухомого майна в межах території, на якій діє відповідний орган державної реєстрації прав, проте законодавець встановив зовсім протилежний підхід щодо державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно, визначивши, що їх реєстрація проводиться незалежно від місця розташування об'єкта нерухомого майна.
Змінами в законодавстві встановлено 14 робочих днів для проведення державної реєстрації прав. Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії проводиться нотаріусом одночасно з вчиненням такої дії. Якщо йдеться про обтяження речових прав чи іпотеку, то цей строк складає 1 робочий день. 3 01.01.2014 передбачається скорочення строку для проведення державної реєстрації прав з 14 до 5 робочих днів.
Законом України «Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України «Про державно мито» (щодо ставок за проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно), визначено, що за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно справлятиметься державне мито в розмірі 7 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що на сьогодні становить 119 гривень. За державну реєстрацію речового права на нерухоме майно або його обтяження передбачається стягнення державного мита в розмірі 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – 51 гривня. Крім того, в результаті проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно органом державної реєстрації прав надається витяг з Державного реєстру прав. Розмір плати за надання витягів з Державного реєстру прав відповідно до Закону встановлюється Урядом. Наразі розмір плати визначається з урахуванням витрат, пов’язаних зі створенням, впровадженням та матеріально-технічним забезпеченням роботи даного Реєстру та мережі доступу до нього. Водночас слід відмітити, що за проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013, фізичні та юридичні особи звільняються від сплати державного мита.
Систему органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у Житомирській області складають 24 відповідні структурні підрозділи (реєстраційні служби) територіальних управлінь юстиції. Вони забезпечені необхідними приміщеннями, в яких робочі місця штатних працівників укомплектовані меблями, комп'ютерною технікою та телефонними апаратами, робота по кадровому забезпеченню вищезазначених органів знаходиться на завершальному етапі.
На даний час проведено заходи щодо підключення структурних підрозділів територіальних органів юстиції до зовнішніх мереж передачі даних, створення точок доступу до Державного реєстру прав та проведення його дослідної експлуатації з метою перевірки налагодженості системи передачі даних тощо. Призначені на посади державні реєстратори постійно здійснюють, дослідну експлуатацію Державного реєстру прав працюючи в учбовій програмі.
Для інформування населення та громадськості щодо усіх аспектів нової системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційною службою Головного та територіальних управлінь юстиції розпочато інформаційну кампанію, в рамках якої при Головному управлінні юстиції створено «гарячу лінію», де громадяни зможуть отримати юридичну допомогу з вищезгаданих питань за телефоном: (0412) 37-28-90
|