Територіальні громади на шляху реформ |
Автор: Content manager |
Минулого тижня у Коростені побував перший заступник голови Житомирської обласної ради Володимир Арешонков, який, спілкуючись з журналістами, поділився думками та виклав своє бачення деяких аспектів територіальної реформи та місцевого самоврядування.
А розпочав він з того, що пояснив, чому назріла і необхідна така реформа. Зокрема, Володимир Юрійович наголосив, що це жорстка вимога часу. Сьогодні в країнах, де високий рівень демократії, існують відпрацьовані оптимальні моделі. "Україна тільки іде до цього, ми прагнемо цього, тому реформа побудови нової організації влади в Україні на часі", - сказав Володимир Юрійович. Як така реформа відбуватиметься? Наприклад, нині багато важелів відсутні у міського голови, у виконкомі міської ради... Тому необхідні зміни наступного плану. По-перше, потрібно ліквідувати усі структури, які заважають сьогодні місцевим самоврядним органам керувати громадою. Це, передусім, велика чисельність контрольно-перевіряючих організацій, починаючи від представників центральної влади, будівельних, земельних структур, які виконують дуже часто функції, котрі заважають, а не сприяють роботі організації місцевого самоврядування. Потрібно також міняти систему бюджету, систему фінансування. Тому в бюджетний Кодекс найближчим часом повинні бути внесені серйозні зміни. Повинна бути змінена і сама система оподаткування, впевнений Володимир Арешонков. Адже податки в основному надходять до центру, а на місцях їх нині залишається дуже мало. А звідси і проблеми з ЖКГ, благоустроєм тощо. Європейський досвід показує, що мінімум 60% від тих податків, які отримує територіальна громада, має залишатися на місцевому територіальному рівні. У тій же Польщі, наприклад, це 70 відсотків. І багато розвинених країн ідуть саме таким шляхом. Якщо так буде і у нас, тоді ми не будемо у якості прошаків звертатися до центральних органів влади, аби вони щось дали на розвиток міста чи села. Володимир Юрійович також вважає, що потрібно розділити тих, хто займається бізнесом і тих, кому люди довірили питання управління. Не можна сьогодні робити це суміщення. Тоді не буде виникати бажання, за рахунок керівної посади займатися бізнесовими справами. Володимир Юрійович також прихильник того, що сьогодні ми повинні до реформування влади місцевого самоврядування більше залучати молодь. Адже у нас сьогодні є багато молодих талановитих людей вже з сучасним баченням вирішення багатьох назрілих питань. Сказав Володимир Юрійович і про те, що у новому законодавстві передбачається більш чітке прописання механізму відкликання депутатів чи міських голів. Якщо протягом року, скажімо, керівник не справився, допустив якісь публічні порушення, громада матиме право достроково його відкликати, звільнити, призначити обрання нового керівника. І це практика теж європейська. Чи не доведе реформа до того, що, маючи багато повноважень, міста і села стануть такими собі «маленькими державами в державі»? Відповідаючи на це запитання, Володимир Арешонков відмітив, що в межах проведення реформи відбудуться і зміни до Конституції України. Буде чітко прописано, які повноваження в плані змін територій, їх статусу будуть мати територіальні громади, а які залишаються за центральною владою. Наприклад, громада вирішуватиме, скільки мати шкіл, лікарень тощо. В процесі реформи районні та обласні держадміністрації мають бути ліквідовані. Тільки місцеве самоврядування, виконкоми, депутати, обрані людьми, прийматимуть плани розвитку, відповідають за їх виконання. А питання контролю здійснюватиметься відповідними органами, у тому числі й представниками Президента України. В результаті здійснення реформ місцевого самоврядування безперечно виграють самі громади. Вони, по-перше, відчують, що з'явилося більше реальних важелів впливати на питання розвитку територій. Більш чітко буде прописано, хто за що відповідає. Питання освіти, медицини, соціального захисту, транспорту, встановлення тарифів - це все залежатиме від територіальної громади. До того ж, для вирішення цих питань у громади буде більше фінансів. Тож люди отримають і більше можливостей самим організовувати своє життя. Виникнуть нові стосунки між владою, керівництвом, громадою, яка буде більш активно залучена в прийнятті рішень - наголосив Арешонков. А як виживатимуть депресивні, нині дотаційні райони? Чи не залишаться вони на призволяще? Володимир Юрійович впевнений, що чим більшою за своїм складом буде громада, тим більше вона буде самодостатньою. Адже має бути сформована така система організації громад, щоб не було цих самих депресивних районів. Адже вже є, наприклад, Закон про співпрацю територіальних громад. Тож громада сама визначатиме, якій їй бути і об'єднуватися в такі територіальні одиниці, де були б і ліс, і корисні копалини, і родюча земля... Тобто більш ефективно діятиме кооперація. Відпрацьовуватиметься така модель, щоб депресивних, дотаційних регіонів взагалі не було - констатував перший заступник голови Житомирської облради.
Петро ЗОСИМЕНКО |